سبد خرید

آجر چیست؟ همه چیز درباره آجر

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

آجر چیست؟ همه چیز درباره آجر
17 مرداد 1402
admin-flexy
889

آجر چیست؟ آجر اولین متریال ساخت بنا در گذشته محسوب می شود که انسان های اولیه با دیدن پخته شدن گل در کنار اجاق ها به اشکالی زیباتر و همچنین سخت تر از کلوخ پی بردند.

در معماری سنتی ایران، آجر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آجرپزی و مصرف آن در هر جایی که خاک آن مناسب و در دسترس بوده، رایج شده است.

در بین مصالح بنایی ، آجر از دو جهت خاص است: مقاومت در برابر آتش و اندازه خاص. به عنوان محصولی از کوره آتش ، در برابر آتش‌سوزی ساختمان از هر نوع مصالح بنایی دیگر مقاوم‌تر است.

تاریخچه استفاده از آجر

ساخت، تهیه و استفاده از آجر از آسیای غربی رواج پیدا کرد، سپس به مصر، هندوستان و نقاط دیگر جهان منتقل شد. در ایران هم باستان شناسان باقی مانده کوره‌های آجرپزی که قدمت آن‌ها به بیش از ۶۰۰۰ سال پیش میرسد را در اطراف شوش و تپه‌های سیلک کاشان مشاهده کرده اند.
استفاده از آجر در ایران در دوره‌های ساسانیان، سلجوقیان و صفویان رونق یافت و در دوران قاجاریان، جایگاه آن به اوج خودش رسید.

مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده می‌توان به طاق کسری اشاره کرد. مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان است که به وسیله آجرهایی مفروش شده‌است که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود. به ‌طور کلی کاربرد آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بی شماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان‌های مسکونی و … به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر نما برای نماسازی استفاده می‌شود یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند.

انواع آجر

در صنعت آجر انواع مختلفی وجود دارد ولی از دید مهندسان و متخصصان این صنعت، انواع آجر به دسته‌های آجر نسوز، آجر نما، آجر قزاقی، آجر دکوراتیو یا آنتیک، آجر مهندسی یا لفتون، آجر فشاری یا آجر جوش، آجر رسی و آجر سفال تقسیم می‌شود؛ همچنین جدا از این موارد آجرهای خاصی نیز در دسته بندی انواع آجر همانند آجر تهویه هوا و بلوک سیمانی نیز هستند که نسبت به آن‌ها نیز باید آگاهی داشته باشید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ به “آجر چیست؟ همه چیز درباره آجر”

  1. پیمان جلیلی گفت:

    خیلی عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما یک کارخانه تولید آجر و آجر نمای با کیفیت با برند آجر پارسه هستیم. وب سایت آجر پارسه با فروش مستقیم محصولات کارخانه از جمله تولیدات آجرهای قزافی ، شاموتی و همچنین آجرنما های انگلیسی ، رندوم و … زمینه دسترسی به آجر با کیفیت و ارزان را برای عموم مردم فراهم نمود.

ارتباط با ما